02Mar2015
Inicijativa Žene stvaraju vesti 2015.
Povodom Međunarodnog dana žena, 8. marta, UNESCO će zajedno sa Globalnom alijansom za medije i ravnopravnost pokrenuti godišnju inicijativu “Žene stvaraju vesti 2015.” Tema ove godine glasi: “Da, mi moramo! Ostvarenje rodne ravnopravnost u medijima do 2030. godine ".
Ovogodišnja tema odjek je inicijative “Žene stvaraju vesti 2014 - Unapređenje globalnog partnerstva za postizanje rodne ravnopravnosti u medijima”. UNESCO i njegovi partneri su odlučni da nastave akciju koju je započela Globalna alijansa za medije i ravnopravnost (GAMAG) i da temu rod i mediji istaknu u procesu preispitivanja Peking + 20.
Upućen je poziv urednicima novina, radija, televizija i online medija da se pridruže UNESCO-ovoj inicijativi kroz proizvodnju posebnih dodataka i programa o ovim temama , kao i da se novinarkama i reporterkama poveri uređivačka odgovornost u redakciji vesti tokom trajanja inicijative od 1. marta do 5. maja tj. u periodu koji obuhvata i Međunarodni dan žena (8. marta) i Svetski dan slobode medija (3. maj).
Inicijativa "Žene stvaraju vesti 2015." će takođe nastaviti da insistira na daljim promenama i obuhvatiće sledeće aktivnosti:
- Promociju povećanja ženskih izvora intervjuisanih u vestima na najmanje 30%;
- Poziv međunarodnim razvojnim organizacijama i privatnim korporacijama da se obavežu da će biti deo donatorskog okvira za podršku aktivnostima GAMAG;
- Jačanje saradnje sa medijskim partnerima i razvijanje njihove uloge u GAMAG;
- Isticanje neophodnosti partnerstva za postizanje ciljeva u oblasti medija i ravnopravnosti koja je od posebne važnosti za Pekinšku deklaraciju.Ujedinjene nacije će obeležiti Međunarodni dan žena 2015 pod geslom "Osnaži žene, osnaži čovečanstvo! Zamisli!". Ovo će biti jedna od glavnih tema o kojoj će se razgovarati tokom Specijalnog međunarodnog događaja o rodu i medijima koji će pratiti 59. zasedanje Komisije o statusu žena (Peking + 20) u martu 2015. godine.
Globalna alijansa za medije i ravnopravnost (GAMAG) je globalni pokret za promociju rodne ravnopravnosti u medijima i putem medija.
Ciljevi GAMAG su:
- postizanje rodne ravnopravnosti u medijskim sistemima, strukturama i sadržajima kroz jačanje međunarodne, regionalne i nacionalne saradnje, u kojoj svi akteri rade zajedno u cilju ostvarenja promene na globalnom nivou;
- praćenje, nadogradnja i sistematski nadzor sprovođenja Pekinške deklaracije i Platforme za akciju: "Žene i mediji" i njenih strateških ciljeva;
- razvijanje i održavanje rodnih i medijskih prioriteta u širokom okviru finansiranja koji obuhvata donatore, vladine i razvojne agencije.
UNESCO, GAMAG
_________________________________________________
U globalnom istraživačkom projektu “Who Makes the News” učestvuju i studenti master i doktorskih programa Fakulteta političkih nauka. Istraživački tim na čelu sa prof. dr Snježanom Milivojević, koordinatorkom za Srbiju, najpre se posvetio monitoringu dnevne štampe, a u narednom periodu biće analizirani i ostali mediji – TV, radio, internet i Twitter.
U Global Media Monitoring projektu ove godine učestvuje preko 130 zemalja širom sveta i više od 4000 volontera i volonterki sa ciljem da ispitaju kako su žene prikazane u informativnim medijima na globalnom nivou.
Prema GMMP izveštajima za 2010. godinu, žene su u dnevnim štampanim novinama u Srbiji zabeležile prisustvo od samo 26 procenata, na radiju 27 procenata, na televiziji 43 procenata. Analizom medijskih sadržaja prema jedinstvenoj GMMP metodologiji istraživači FPN-a zajedno sa koordinatorkama za svaki pojedinačni medij (Marijana Matović, Danka Ninković Slavnić, Bojana Barlovac, Snežana Bajčeta i Marina Lutovac) nastojaće da ispitaju koliko su prisutne i koji je položaj žena u informativnim domaćim medijima 2015. godine.
GMMP je najveći i najdugoročniji istraživački projekat koji se bavi položajem žena u medijima na svetskom nivou. Takođe je najveća inicijativa javnog zagovaranja u svetu koja zastupa veće prisustvo i odgovornu reprezentaciji žena u medijima. Cilj ovog projekta je da kvantitativnom i kvalitativnom analizom medijskih sadržaja prema različitim indikatorima – prisustvo žena, stereotipnost u izveštavanju, rodna pristrasnost – utiče na smanjenje rodne nejednakosti i povećanje medijske pismenosti i odgovornosti medija. Sve informacije o projektu, kao i dosadašnje izveštaje možete pogledati na sajtu www.whomakesthenews.org.